Building Tomorrow stärker undervisningen i Uganda

Building Tomorrow stärker barns läs- och räkneförmåga i låg- och mellanstadiet genom programmet Roots to Rise – en metod som utgår från barns faktiska kunskapsnivå och snabbt ger resultat.

Building Tomorrow startades av Joseph Kaliisa från Uganda och George Srour från USA. De började med att bygga skolor runtom i landet, men när de såg bristen på inlärning i de kommunala skolorna valde de att istället stärka förmågan hos det etablerade utbildningssystemet.

Building Tomorrow använder sig av en evidensbaserad metod för att få barn att knäcka läskoden och lära sig de fyra räknesätten på 40 timmar. De har lyckats rulla ut metoden i stora delar av de kommunala skolorna i Uganda genom ett smart sätt, där navet är så kallade Building Tomorrow “fellows”. De är nyutexaminerade universitetsstudenter som rekryteras i hög konkurrens och får en gedigen utbildning. De placeras i en by på landsbygden under två år där deras roll är att bygga upp ett lokalt system med volontärer och utbilda dem och lärare på skolor i Root to Rise metoden.

Efter utbildningen på sju dagar undervisar två lärare 40 elever (årskurs 2-5) per gång, indelade i kunskapsnivå, en timme per dag i 40 dagar.

Volontärerna gör motsvarande i byarna för yngre barn och barn som har hoppat av skolan. De samarbetar även med skolorna och föräldrarna för att få barn som inte går i skolan att återvända.

284 000 barn deltog i programmet under 2024.

Andelen barn med tillräckliga läskunskaper för sin årskurs ökade från 12% före till 64% efter.
Andelen barn med tillräckliga räknekunskaper för sin årskurs ökade från 12% före till 63% efter.
48 600 barn som hoppat av skolan återvände till undervisningen.