LIGGANDE BILDER (Presentation) (1)
I Afrika söder om Sahara kan 86 % av 10-åringar inte läsa eller förstå en grundläggande text, trots att de går i skolan. Mer än hälften av alla barn och ungdomar i världen som inte får någon skolgång bor i denna region, och många lärare saknar de grundläggande kvalifikationer som krävs för att ge eleverna en god utbildning.
Med satsningen Social Initiative AcceleratED samlar vi filantroper som vill investera långsiktigt i att bygga starka utbildningssystem i östra Afrika, som håller för generationer framåt. Med fler engagerade filantroper kan vi stötta fler organisationer, i fler länder, och ge fler barn möjlighet att ta studenten.
Just nu har vi valt ut och arbetar i nära partnerskap med Building Tomorrow och STiR Education i Uganda. Med fler engagerade filantroper kan vi inkludera fler organisationer och därigenom skapa ännu större samhällspåverkan.
Building Tomorrow stärker undervisningen i Uganda
Building Tomorrow i Uganda har utvecklat en evidensbaserad metod som hjälper barn att lära sig läsa och behärska de fyra räknesätten på bara 40 timmar. Totalt utbildas cirka 280 000 barn varje år. Eftersom de utbildar lärare i kommunala skolor att använda metoden blir det en långsiktig förbättring av lärandet i hela utbildningssystemet.

Resultat från 2024:

image

Andelen barn med tillräckliga läskunskaper för sin årskurs ökade från 12% till 64%

image

Andelen barn med tillräckliga räknekunskaper för sin årskurs ökade från 12% till 63%

image
image

Motiverade lärare förändrar allt

STiR Education arbetar för att skapa en bestående förändring inom hela Ugandas utbildningssystem. Deras metod stärker lärarnas motivation, arbetsglädje och förmåga, vilket leder till bättre lärande bland barnen. I dagsläget når de ca 4,5 miljoner barn I både grundskolan och gymnasiet. I dag når de ut till 50% av alla grundskolor och har förbättrat inlärningen för över 4,5 miljoner barn i Uganda.
I nära samarbete med utbildningsdepartementet och lokala myndigheter arbetar STiR både med lärare och tjänstemän på nationell, regional, distrikt- och skolnivå. Deras arbete integreras i befintliga strukturer, där exempelvis utbildningschefer och skolinspektörer får verktyg för att kontinuerligt stödja lärare lokalt.
Preliminära resultat från en extern utvärdering av StiR:
image

Läsförmågan var 16 procentenheter högre i STiR-skolor jämfört med kontrollskolor.

image

Resultaten i matematik var i genomsnitt 13 procentenheter högre.

Social Initiative AcceleratED bidrar till StiR och Building Tomorrows uppskalning under fem år:

  • Expandera STiRs modell i grundskolan till 15 nya distrikt i norra Uganda.

  • Ytterligare ca 10 000 lärare i 1 600 skolor kommer att utbildas i STiRs metoder och ytterligare 870 000 barn kommer att få en förbättrad inlärning.

Building Tomorrow

  • Vårt stöd går till att 50 000 barn i ett nytt distrikt deltar i Roots to Rise.

  • Social Initiative stödjer även organisationerna i att mäta långsiktig effekt på elevernas skolresultat

Är du nyfiken på hur du, liksom flera engagerade filantroper i Sverige, kan vara med och skapa en långsiktig förändring inom utbildning?

Genom att gå ihop och engagera dig tillsammans med andra filantroper bidrar din insats till förändring i större skala.