Förbättrar utbildningssystemet i Uganda genom hållbara systemförändringar
STiR Education startade i Indien av Sharath Jeevan 2012. Han var frustrerad över att den indiska regeringen hade byggt en miljon nya skolor, men att barnen inte trivdes och inte lärde sig. Lärare sågs som problemet, inte lösningen. Han startade STiR för att ändra det narrativet.
Verksamheten i Uganda startade 2014. STiR jobbar systemförändrande för att driva på utbildning och adressera lärandeutmaningen på ett holistiskt sätt. Syftet är att förbättra lärande för alla barn genom att stärka lärarnas drivkraft och motivation. I nära samarbete med ministeriet för utbildning och idrott (MOES) utformar STiR program för att hjälpa regeringen att utbilda lärare i ett nytt tankesätt; från lärarcentrerat till elevcentrerat, från kunskapsbaserat till kompetensbaserat, från teoretiskt till praktiskt.
Hittills har de utbildat ca 110 000 lärare som förbättrat inlärningen för över 4,5 miljoner barn i Uganda.
STiR arbetar för att förändra utbildningssystemet på djupet. Deras insatser leder till bättre kunskapsinlärning på de skolor de samarbetar med, och de har en stor räckvidd över hela landet.