Utbildar miljontals barn i slummen i Indien

När Bina Lashkari studerade till socionom på universitetet gjorde hon praktik i en kommunal skola i slummen i Mumbai. Hennes uppgift var att följa upp den dåliga närvaron hos barnen. Anledningarna var många; det var långt för barnen att ta sig till skolan, de stannade hemma och tog hand om yngre syskon och de arbetade för att bidra till familjens inkomst. Bina bestämde sig för att de här barnen också skulle få en bra utbildning, trots de svåra förutsättningarna.

Bina startade Door Step School för 30 år sedan. De gjorde om bussar till klassrum och körde dem dit barnen arbetade, så att barnen som inte kunde ta sig till någon skola också fick lära sig läsa och skriva. Många år senare har Indien förändrats och det har även Door Step School. I takt med att de flesta barnen börjar skolan är fokus istället att se till att barnen går kvar i skolan och faktiskt lär sig något. Det gör de genom att driva förskolor, stödundervisning, läxhjälp, IT-labb, NO-labb och mobila bibliotek.

Genom åren har Social Initiative arbetat med att förbättra organisationens effektmätning, låta dem testa nya innovativa program och skalat upp de som fungerat bra till fler slumområden i Mumbai. De senare åren har fokus legat på att hjälpa Door Step School att testa och lansera stödundervisning på engelska som nu omfattar 1 425 elever.

Tillsammans med en av våra uppdragsgivare stödjer Social Initiative Door Step School att skala upp verksamheten. Det handlar om att förstärka organisationen med rätt medarbetare och att effektivisera genom digitalisering.

Under 2023 utbildade Door Step School 27 000 barn i Mumbai, en ökning på över 20% på ett år.
8 av 10 barn kunde bilda 3-4-ords meningar på engelska efter ett år på Door Step School, jämfört med endast 1 av 10 barn vid kursstarten.
64% hade inga IT-kunskaper när de började på datorcentret och efter ett år hade 63% nått högsta nivån.
image
image
image