Så kan företag bidra till en positiv samhällsförändring – Intervju med Johan Hjertonsson, vd på Latour
Vi har pratat med tre företagsrepresentanter inom olika branscher om företags roll att skapa positiv samhällsförändring. Johan Hjertonsson, vd på Latour, lyfter att en utmaning ofta kan vara att balansera engagemang och lönsamhet. Samtidigt ser han att ett genuint samhällsengagemang är en strategisk fråga som kan leda till framgång när det gäller att attrahera de bästa medarbetarna, få lojala kunder och bygga en stark framtidsposition.
Hur ser du att företagens roll när det gäller att bidra till en positiv samhällsutveckling i världen har ändrats de senaste tio åren?
De flesta företag har blivit mer engagerade de senaste åren än vad de var tidigare. Företag är en viktig del av samhället, precis som andra institutioner. Det är kanske inte företagens primära uppgift att driva samhällsutvecklingen, men de har en betydande roll att spela. Jag tycker att man ska delta i samhällsdebatten och vara en god medborgare. Ett företags främsta uppgift är ju naturligtvis att tillgodose sina kunders, och andra intressenters, behov och se till att de är nöjda, men man har också ett moraliskt ansvar att göra bra i ett större sammanhang.
Vilka utmaningar finns?
En av de största utmaningarna, och en förutsättning, för företag som vill ta ett större samhällsansvar är att balansera engagemang med lönsamhet. Jag tycker också att det är viktigt med långsiktigheten. Många företag väljer att ”endast” donera pengar till olika ändamål utan en långsiktig plan. Det är förstås också värdefullt, men det finns en ännu större potential för företag att engagera sig och ta ett mer aktivt ansvar på andra sätt. Det är bland annat därför vi jobbar med Social Initiative.
Vilken roll har konsumenterna?
Jag ser ett ökat konsumentintresse. Däremot blir det ju tyvärr så när det är lågkonjunktur att främsta fokus hamnar på priset. Med det sagt så ser vi ändå att man är villig att betala lite mer för miljövänliga lösningar eller något som är certifierat.
Hur påverkar ett företags samhällsengagemang de anställda?
Jag tror att det är väldigt viktig att få med sig de anställda i engagemanget. Min uppfattning är att många blir glada och får energi av att bidra, både med tid och finansiellt. Jag tror att väldigt många unga nyutexaminerade också värdesätter om bolaget har ett större samhällsengagemang vid jobbsökande.
Inom Latour och våra bolag är vi extremt långsiktiga – det rimmar ju väl med ett långsiktigt samhällsengagemang. Det är därför jag trycker så mycket på det. Vi måste vara en bra samhällsmedborgare. Vi ska delta i debatten. Vi ska bidra och vi ska samverka för att få nöjda kunder och attrahera de bästa medarbetarna som också tycker att det är viktigt.