Karin Tegnestedt och hennes familj har varit engagerade i Social Initiative i nästan tio år. Under den tiden har de sett hur organisationens arbetssätt systematiskt och kontinuerligt levererar positiv förändring genom sina projekt. När möjligheten kom att engagera sig ytterligare i Social Initiative AcceleratED och höja ambitionen för mer systemförändrande insatser inom utbildning kändes det både naturligt och spännande. 

”De stora och positiva effekter som åstadkommits vad gäller tillgång till grundläggande, tidig, skolgång på många ställen sätter också ljuset på behovet av vidare insatser för att inte tappa elever för tidigt, bygga uthålliga pedagogiska institutioner och stärka tillgången på motiverade lärare. Detta kommer inte enbart kunna lösas genom lokala punktinsatser. Vi tycker att AccleratED lyfter ambitionen till en ny nivå – att stärka hela utbildningssystem.” 

Trygghet genom systematik och faktabaserade val
När idén om Social Initiative AcceleratED presenterades kände Karin att det var en spännande och intressant möjlighet. AcceleratED är ett initiativ som inte bara hjälper enskilda skolor eller lärare, utan ger resurser till organisationer som arbetar med att utveckla processer, metoder och verktyg och därigenom åstadkomma bredare systemförändringar.

Integriteten i Social Initiatives faktabaserade och systematiska arbetssätt var avgörande för familjens beslut att ta steget och engagera sig ytterligare. Den noggranna analysen och utvärderingen av organisationerna kombinerat med ett starkt fokus på långsiktig och databaserad uppföljning, skapar ett stort förtroende för att insatserna leder till positiva och uthålliga effekter.

”Vi tycker att ansatsen som Social Initiative har haft – för att hitta de rätta organisationerna, systematiskt utvärdera dem och inte minst säkerställa hållbarheten i finansieringen – är väldigt solid. Det ska bli spännande att följa utvecklingen.”  säger Karin.

När engagerade lärare blir nyckeln till förändring
Genom Social Initiative AcceleratED stödjer Karin och hennes familj tillsammans med några andra familjer i nuläget två organisationer i Uganda, Building Tomorrow och STiR Education. Båda arbetar brett med att utveckla både pedagogiska metoder och verktyg samt att stärka lärares motivation. Det är just detta dubbla fokus, både på det direkta mötet i klassrummet och på systemet runt omkring, som Karin tycker är en av de viktigaste aspekterna.

Vem som helst kan känna igen betydelsen av engagerade lärare, säger hon. ”Vi pratar ofta med våra egna barn om varför de gillar och lyckas i vissa ämnen men kämpar i andra. Ofta är en viktig komponent hur läraren lyckas engagera och motivera. Det är ett universellt fenomen. Att kunna påverka både pedagogiska metoder och lärares motivation, skapar en häftig synergi. Det handlar inte bara om att stärka i klassrummet, utan att stärka lärarna och infrastrukturen kring dem.”

Filantropi som katalysator
De tycker det är kraftfullt att se hur systematik, data och analys kan användas för att påverka de större strukturerna. Filantropi av det här slaget handlar inte enbart om lättmätta kortsiktiga variabler, utan kärnan ligger i att förstå vad som faktiskt förändras, hur länge det håller och hur insatserna kan stärka det lokala utbildningssystemet långt bortom de enskilda organisationerna.

”Det mest spännande,” förklarar de, ”är att påverka processer och metoder i de större utbildningssystemen för att skapa förändrings-momentum. Målet måste ju vara att bygga bort beroendet av externa aktörer, att systemen själva ska kunna utveckla lärare, tillhandahålla verktyg och infrastruktur samt ha kapacitet att utveckla sin egen verksamhet.”

Här blir filantropin en katalysator: den hjälper lokala aktörer att bygga långsiktigt starka strukturer, inte tillfälliga lösningar.

När engagemanget skapar lärande – åt båda håll
För Karin och hennes familj har det också varit väldigt värdefullt att få vara nära arbetet och vara involverade på riktigt, dvs att få vara med och påverka urvalet av organisationer, att samtala med de sociala entreprenörerna och förstå utformningen av insatserna samt att delta i uppföljningar. Det skapar både insyn och gemensamt lärande, något de tycker generellt är en viktig del i Social Initiatives arbete. De beskriver hur de själva utvecklas och utmanas av att förstå både systemen, kontexten och den kompetens de sociala entreprenörerna själva besitter.

”Det är den kombinationen – öppen dialog, gemensamt lärande och ett tydligt fokus på analys, struktur och skalbarhet, som gör den här formen av engagemang kraftfullt” säger Karin.

Förtroende, analys och långsiktighet – grunden för modern filantropi
De är tydliga: vill man bidra till mer långsiktig systemförändring behöver man samarbeta med organisationer som har integritet, metodik och analysförmåga – och som förstår vad som krävs för att förändra strukturer långsiktigt och på djupet.

”Det är inspirerande att kunna höja ambitionen för skalbarhet, förändring och uthållighet. Det ställer högre krav på långsiktighet och innebär dock en större utmaning för mätning. Då behöver man verkligen jobba med någon man har fullt förtroende för – någon som har både analys, struktur, integritet och långsiktighet i arbetet. Vi tycker att Social Initiative AcceleratED har just det ” 

 

Läs mer om Social Initiative AcceleratED

 

Vi bjuder in fler filantroper att bli en del av AcceleratED. Är du intresserad av att bidra till långsiktig förändring inom utbildning? Hör av dig till oss på Social Initiative för ett första samtal. Vi berättar gärna mer om vårt arbete, hur du kan engagera dig och på vilket sätt dina resurser och din kompetens kan stärka de organisationer vi samarbetar med. Läs mer här.