Utbildning i kris – från undervisning till lärande
Fler barn än någonsin går i skolan, men bakom denna framgång döljer sig en global kris som hotar framtida generationer. Enligt Världsbanken kan nästan 90% av barnen i Afrika söder om Sahara inte läsa och förstå en enkel text vid 10 års ålder. Denna brist på grundläggande färdigheter i att läsa och räkna riskerar att låsa fast miljontals barn i fattigdom.
Vad kan vända utvecklingen?
I november besökte Social Initiative Uganda och Tanzania för att utvärdera organisationer som arbetar med innovativa lösningar på denna kris. Vi såg hur pedagogisk stödundervisning hjälper elever som halkat efter och hur fortbildning av lärare i elevcentrerade metoder ger ny energi hos både elever och lärare – även i utmanande förhållanden med klasser på upp till 80 elever.
Vi mötte barn som för första gången kunde läsa en hel mening och lärare som, med rätt verktyg, kunde skapa engagerande och meningsfull undervisning. Nycklarna till framgång? Praktiska metoder anpassade till elevernas behov, ett lekfullt och engagerande tillvägagångssätt, tidigt stöd under de första skolåren, och ett starkt engagemang från lokalsamhället.
Tillsammans för långsiktig förändring
Utvärderingen i Uganda och Tanzania i november markerar starten på ett långsiktigt arbete för att möta den globala utbildningskrisen. Social Initiative arbetar tillsammans med svenska filantroper för att identifiera och stödja de mest effektiva sociala entreprenörerna som arbetar med innovativa metoder för att stärka de statliga utbildningssystemen. På så vis kan vi göra skillnad på bred front. Genom att samarbeta med starka lokala aktörer och arbeta långsiktigt kan vi tillsammans skapa förutsättningar för att fler barn ska få grundläggande färdigheter och en chans till en bättre framtid.