Så kan företag bidra till en positiv samhällsförändring – Intervju med Sanna Norman, Asker
Vi har pratat med tre företagsrepresentanter inom olika branscher om företags roll att skapa positiv samhällsförändring. Sanna Norman, Head of ESG på Asker Healthcare Group, lyfter vikten av att skapa ett genuint engagemang inom företaget och våga vara lika kreativa när det gäller att lösa samhällsutmaningar som när det gäller att driva ekonomisk tillväxt.
Hur ser du att företagens roll när det gäller att bidra till en positiv samhällsutveckling i världen har ändrats de senaste tio åren?
Jag ser en förändring om man jämför med tidigare. I USA har samhällsansvar länge varit en naturlig del av företagens strategi. Företagen är de stora spelarna i samhället och tar ansvar även utanför sin egen sfär. Svenska företag har tidigare legat efter, men jag tycker att vi ser en positiv utveckling. Det kanske går lite hand i hand med utvecklingen i världen just nu, och också att det statliga biståndet minskar. Det handlar inte bara om att bidra ekonomiskt, utan om att engagera sig och spegla det samhälle man verkar i. Som företag blir det ju viktigt, inte minst gentemot de anställda, vilken kultur man vill skapa – bryr vi oss bara om oss själva och vår ”bottom line” eller bryr vi oss om ”the big picture”.
Vilka personliga erfarenheter har format din syn på företagens ansvar?
Jag arbetade tidigare på ett privatägt företag i USA där vd:n var starkt engagerad i samhällsfrågor. Det var väldigt motiverande – det fanns ett större syfte med det man gjorde och det genomsyrade hela företaget. Från början sökte jag inte efter den dimensionen i mitt arbete, men med tiden blev det tydligt för mig hur mycket det betyder.
Hur ser du på framtiden för företags samhällsengagemang?
Jag tror att samhällsansvar kommer att bli allt viktigare. Vi ser en global trend där stater minskar sitt ansvar och företagen tar ett större ansvar. Företag som engagerar sig i samhällsfrågor blir mer attraktiva för både kunder och medarbetare. Många unga idag vill arbeta i bolag som tar socialt ansvar.
Vad tycker du att företag kan bli bättre på?
Kommunikation och innovation. Vi måste vara lika kreativa när det gäller att lösa samhällsutmaningar som när vi driver ekonomisk tillväxt. Det handlar om att skapa lösningar som gör skillnad på riktigt.
Kan du berätta om Askers samhällsengagemang?
Tillsammans med Social Initiative stödjer vi Basic Healthcare Services (BHS) i Indien. En del av de produkter vi säljer produceras i Indien – därav blev det en naturlig koppling. Samarbetet ger oss insikt i vårdens utmaningar i områden med begränsad infrastruktur och engagerar våra medarbetare, inte minst sjuksköterskor som kan besöka BHS som en del av sin kompetensutveckling.
Vi stöttar även en organisation i Indonesien som fokuserar på hanteringen av plastavfall. Plast är ett stort problem där, med skräp som täcker floder och stränder. Genom att samla in och återvinna plast till exempelvis möbler och hus, kan vi inspirera både lokalsamhällen och europeiska företag att minska plastkonsumtionen.
Hur får ni medarbetarna engagerade?
Jag tror att det är viktigt att tydligt och ofta visa att engagemanget kommer från bolaget. Men engagemang hos medarbetarna kan inte påtvingas, det måste komma inifrån. Vi anordnar regelbundet informationsmöten och inspirerar genom att visa konkreta resultat av vårt arbete. Som ägarbolag försöker vi inspirera och motivera våra oberoende bolag – sedan blir det olika var det hamnar. Det är ganska organiskt hur det utvecklar sig.