Utmaning som lyser upp i novembermörkret
Den 6–8 november bjuder Social Initiative och PaceUP in företag och privatpersoner att delta i en utmaning som bidrar till initiativet Social Initiative Women & Climate.
Bidra till att sprida solcellslampor till familjer på landsbygden
Genom att anmäla dig till utmaningen och gå, springa eller cykla 10 km under helgen bidrar du till att stödja sociala entreprenörer som rekryterar, utbildar och stöttar kvinnliga entreprenörer på landsbygden i Tanzania och Indien. De kvinnliga entreprenörerna sprider energieffektiva spisar och solcellslampor bland de fattigaste. Det ger enorma vinster för klimat, hälsa och välstånd.
Att byta fotogen mot solceller ger stor effekt
En miljard människor lever utan tillgång till elektricitet. Många använder fotogenlampor för att lysa upp sina hem. Fotogenlampor är dyra i drift och orsakar 190 miljoner ton koldioxidutsläpp varje år. Det motsvarar utsläpp från 50 kolkraftverk. Om varje hushåll i Afrika söder om Sahara bytte ut en fotogenlampa mot en solcellslampa skulle koldioxidutsläppen minska med nära 100 miljoner ton. Det motsvarar att plantera 1,5 miljarder träd och låta dem växa upp under tio år.
Kvinnliga entreprenörer tar fler ur fattigdom
Att skapa jobb för kvinnor ger många ringar på vattnet. Genom att sälja solcellslampor och energieffektiva spisar får kvinnorna en egen inkomst och därmed större möjlighet att leva fria och självständiga liv. Kvinnor spenderar generellt sett 90 procent av sin inkomst på mat, sjukvård och skola för sina barn, jämfört med männens 30–40 procent. Att investera i kvinnor är därför ett effektivt sätt att ta fler människor ur fattigdom.
Delta i utmaningen och bidra till Social Initiative Women & Climate! Läs mer hos PaceUP.
Läs om hur solcellslampor minskar koldioxidutsläppen