I Filantropiguiden delar Social Initiative hur du går tillväga för att utvärdera och välja ut organisationer att stödja och hur du säkerställer att de åstadkommer en positiv, mätbar förändring. Caroline Cederlöf, medgrundare på Social Initiative, berättar.

Varför har ni tagit fram Filantropiguiden?

I 20 år har Social Initiative skapat samarbeten mellan filantroper och sociala entreprenörer runt om i världen, och tillsammans har vi bidragit till en mätbar positiv samhällsförändring. Vi vill uppmuntra fler att engagera sig.

Men vi vet också att det inte alltid är så lätt att hitta rätt. Det finns en mängd olika organisationer där ute och långt ifrån alla är bra. På Social Initiative har vi sett många goda intentioner gå till spillo i form av insatser som låter bra, men som har låg, eller till och med negativ effekt, och i värsta fall där medel förskingras.

Vi hoppas att den här guiden ska hjälpa dig som vill engagera dig att hitta rätt organisation och se till att ditt stöd verkligen gör skillnad. Vi vet att om du har tänkt igenom ditt engagemang och skaffat dig kunskap får du ut mer av det själv, och varje satsad krona får en större positiv effekt.

Vilka är de viktigaste tipsen i guiden?

Verktygen vi delar med oss av är förenklingar av de metoder vi själva använder. Jag hoppas att de vägledande frågorna ger hjälp i bedömningen av olika organisationer. En annan del som är viktig är hur organisationerna mäter sin effekt och hur du som samarbetspartner får ta del av resultaten.

Vem hoppas du kommer att läsa Filantropiguiden?

Jag hoppas att Filantropiguiden ska hjälpa och inspirera de som är intresserade av att göra skillnad och ge dem vägledning och konkreta verktyg att använda sig av.

 

Läs Filantropiguiden