En ökad utbildningskris – filantropi kan driva innovationskraften
Utbildningskrisen växer, därför behövs filantropins innovationskraft. Social Initiative AcceleratED är vår satsning för att möta utbildningskrisen i östra och södra Afrika.
En växande kris för världen
Utbildning är en av de starkaste drivkrafterna för att minska fattigdom och skapa bättre framtidsmöjligheter. Som Nelson Mandela sa: “Education is the most powerful weapon which you can use to change the world.” Men idag står världen inför eller befinner sig i en allvarlig utbildningskris.
Aldrig någonsin har så många barn gått i skolan, men kvaliteten på inlärningen är under all kritik. I södra och östra Afrika kan nästan 9 av 10 barn inte läsa och förstå en enkel text vid 10 års ålder, trots att de går i skolan. Världsbanken kallar detta för “learning poverty”, en form av lärandefattigdom som syftar på bristen på grundläggande färdigheter i läsning, skrivning och matematik, samt den förmåga som krävs för att bygga vidare på ett livslångt lärande. Utan denna grund blir det svårt för elever att tillgodogöra sig fortsatt utbildning och i förlängningen etablera sig på arbetsmarknaden.
Utbildningssystemet i Afrika söder om Sahara befinner sig i en akut kris.
- Mer än hälften av alla barn i skolåldern befinner sig i Afrika söder om Sahara. Omkring en tredjedel av barnen hoppar av sin grundskoleutbildning till följd av ekonomiska svårigheter, tidiga äktenskap eller bristfälliga skolmiljöer.
- I Afrika söder om Sahara har andelen lärare som har minimumkvalifikationer minskat från 70% 2021 till 64% 2022.
- Nästan 60 % av de mest ekonomisk utsatta ungdomarna står helt utanför utbildningssystemet.
Utbildning är inte bara en rättighet, utan en grundläggande förutsättning för demokrati och hållbar utveckling. Enligt Världsbanken är utbildning ett av de starkaste verktygen för att minska fattigdom, förbättra hälsa, främja jämställdhet och stärka social sammanhållning. UNESCO betonar att när utbildning brister, både vad gäller tillgång och kvalitet, försvagas demokratin, eftersom medborgare inte får de verktyg som krävs för att förstå sina rättigheter, delta meningsfullt i beslutsfattande eller stå emot desinformation och maktmissbruk.
Filantropins roll – att vara innovationsmotorn
Regeringar bär huvudansvaret för utbildning, men i östra och södra Afrika lägger staten mindre än 1% av vad rika länder lägger på utbildning. Det fattas helt enkelt resurser för att förbättra situationen. Dessutom har filantropi en unik roll att spela: att vara den innovationsmotor som driver fram nya lösningar och skalar beprövade metoder
I många länder finns redan starka inhemska sociala entreprenörer med effektiva arbetssätt för att förbättra lärandet, men de saknar ofta de resurser och strukturer som krävs för att sprida och skala upp sina lösningar. Här kan filantropi göra en positiv skillnad.
Genom långsiktigt stöd kan filantroper ge dessa aktörer möjlighet att nå ut bredare och påverka hela utbildningssystem för de länder där utbildningen har störst utmaningar. På så sätt blir strategiska investeringar inte bara ett stöd till fler barn här och nu, utan ett sätt att bygga hållbara strukturer som stärker skolan för generationer framåt.
Vår satsning: Social Initiative AcceleratED
För att möta den här lärandekrisen har vi lanserat Social Initiative AcceleratED: en filantropisatsning som samlar engagerade filantroper med en gemensam vision: att skala upp innovativa lösningar som förbättrar utbildningen för barn och unga i södra och östra Afrika. Lösningarna implementeras direkt i det kommunala skolsystemen och leder till en hållbar och skalbar förändring.
Genom AcceleratED stöttar vi innovativa metoder som:
- stärker barns lärande i skolan,
- minskar avhoppen,
- och får fler barn som idag står utanför skolsystemet att komma in.
Vi arbetar direkt med lokala organisationer för att skapa strukturell förändring som skalas upp nationellt. Just nu samarbetar vi med STiR Education och Building Tomorrow i Uganda, båda ledande aktörer inom lärande och utbildningsinnovation. Med fler engagerade filantroper kan vi växla upp arbetet och inkludera fler organisationer, fler länder och fler barn. Genom att gå ihop och engagera dig tillsammans med andra filantroper bidrar din insats till förändring i större skala.
Vi är Social Initiative
Vi är Social Initiative. Sedan 2002 har vi utmanat den traditionella välgörenhetssektorn genom att ta bort onödiga mellanhänder och arbeta direkt med lokala sociala entreprenörer, engagera företag och familjer för att bidra till konkret och mätbar social förändring, och utgå från övertygelsen att samhällsengagemang blomstrar med tydliga mål och mätvärden.
Vi stöder sociala entreprenörer som tar itu med sociala utmaningar med innovativa och effektiva lösningar. I samarbete med företag och filantroper tillhandahåller vi både ekonomiskt stöd och expertis för att stärka och skala upp deras insatser. För närvarande samarbetar vi med sociala entreprenörer i Indien, Zambia, Tanzania, Uganda och Kenya. Genom långsiktiga partnerskap, evidensbaserade metoder och fokus på systemförändring skapar vi en hållbar och positiv samhällspåverkan.
AcceleratED är vårt nästa stora steg för att möta den globala utbildningskrisen.
Vår roll som Social Initiative är att:
- Genomföra utvärderingar för att hitta rätt sociala entreprenörer
- Stärka organisationerna i att mäta långsiktiga effekter
- Bidra med kunskap och erfarenhet från andra partnerorganisationer
- Följa upp och rapportera kring utvecklingen
- Anordna gemensamma resor
Var med och skapa förändring
Utbildningskrisen är akut, men lösningar finns. Med rätt insatser kan vi vända utvecklingen, stärka barns lärande och bygga en framtid där fler unga får möjlighet att nå sin fulla potential.
Vi bjuder in fler filantroper att bli en del av AcceleratED. Är du intresserad av att bidra till långsiktig förändring inom utbildning? Hör av dig till oss på Social Initiative för ett första samtal. Vi berättar gärna mer om vårt arbete, hur du kan engagera dig och på vilket sätt dina resurser och din kompetens kan stärka de organisationer vi samarbetar med.
Kontakt:
Pernilla Bard, Grundare, pernilla@socialinitiative.se
Caroline Cederlöf, Grundare, caroline@socialinitiative.se
Källor: